Top Menu
voeding als medicijn

Voeding

2400 jaar geleden zei Hippocrates: “Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding” en dit blijkt ook tegenwoordig in de basis nog steeds een goede gedachte te zijn. Vanuit onderzoek na onderzoek blijkt nog steeds dat gezonde voeding de basis van je weerstand en  gezondheid is. Mensen die gezonder eten zien er gezonder uit en voelen zich dat ook. Ik heb ook al vaak gehoord dat ze veel minder medicatie nodig hebben en dat zelfs hun huisarts versteld stond van hun vooruitgang. Ze noemen gezonde voeding en voldoende beweging en rust niet voor niks een gezonde leefstijl. Ze hebben hierdoor ook allemaal een gezonder gewicht gekregen en dat helpt natuurlijk ook.

Een paar praktijkvoorbeelden van voeding als medicijn:

  • Hoge bloeddruk: deze cliënte hoeft nu nog maar een half tabletje te nemen nadat ze elke dag is gaan wandelen en puur en gezond is gaan eten
  • Hoog cholesterol: deze cliënt is alleen nog maar natuurlijke producten (geen zakjes en pakjes) gaan eten en zijn cholesterol is nu goed.
  • Hoge bloeddruk en cholesterol: deze cliënte is ook bijna volledig alleen maar natuurlijk te herkennen en zoveel mogelijk onbewerkt gaan eten en kreeg bij haar laatste bezoek aan de huisarts zelfs een compliment dat haar waardes zo verbeterd zijn het laatste jaar. Niet slecht voor een 77 jarige!
  • Pijnlijke gewrichten: door gezonder te eten is deze cliënte al een deel van haar overgewicht kwijt en heeft ze veel minder last van haar gewrichten. Ook het supplement glucosamine hielp hier aan mee.
  • Energiegebrek: deze cliënt at te weinig en nam vaak de toevlucht tot energiedrankjes en snelle suikers. Hij eet nu veel gezonder en krijgt geen energiedips door grote verschillen in zijn suikerspiegel meer.
  • Diabetes type 2: door met gezond eten en gezond bewegen af te vallen is deze cliënt bijna volledig van zijn diabetes af.

Natuurlijk en zoveel mogelijk onbewerkt eten is voor iedereen goed. Tips van voeding als medicijn (wat in sommige gevallen blijken te werken bij de in hoofdletters gedrukte problemen die eronder staan benoemd):

Concentratieproblemen

  • Volkoren granen.
  • Vette vis zoals zalm en tonijn.
  • Groene bladgroenten zoals broccoli en spinazie.

Hoog cholesterol

  • Havermout.
  • Vette vis.
  • Vezelrijk voedsel.
  • Noten en zaden (~30 gram per dag).
  • Soja(melk).

Slaapproblemen

  • Bananen.
  • Walnoten.
  • Volkoren granen zoals een volkorencracker of -boterham.
  • (Warme) melk.

Migraine

  • Vette vis.
  • Quinoa.
  • Gember (tegen de misselijkheid).

Obstipatie

  • Gedroogde pruimen.
  • Voldoende drinken (~2 liter per dag).
  • Vezels, vooral uit  groente en fruit (psylliumzaad, maximaal 2 eetlepels per dag, kan goed helpen als vezelrijk eten niet voldoende is).

Spijsverteringsproblemen (zoals maagproblemen en darmklachten)

  • Gember(thee).
  • Venkelthee.
  • (Peper)muntthee.
  • Zure melkproducten zoals yoghurt en karnemelk.

Stress

  • Paddenstoelen.
  • Pure chocolade/cacao.
  • Groene thee.

Verkoudheid

(Deze producten kunnen het verkorten.)

  • Rauwe knoflook.
  • Vette vis zoals zalm en tonijn.
  • Citrus vruchten zoals sinaasappelen en grapefruits.

Vermoeidheid

  • Havermout.
  • Pure chocolade/cacao.
  • Rode paprika.

Ga bij langdurige problemen altijd naar de dokter. Er kan meer aan de hand zijn en niemand is van alles op de hoogte. Ook u homeopaat kan het soms bij het verkeerde eind hebben.


VOEDING ALS MEDICIJN – NIET VERGETEN

Mag je dan nooit meer iets lekkers eten?

Een vette pizza, patat met een grote klodder mayo, die reep chocola die Tony heet. Niet gezond, maar lekker! De meeste mensen zijn tegenwoordig op de een of andere manier wel met hun gezondheid bezig (wat ik geweldig vind) Toch wil ik hier een klein pleidooi maken voor het af en toe snacken, met de nadruk op af en toe, want daar zit hem precies de crux. Dagelijks snoepen, frisdrank drinken en witbrood naar binnen stouwen en daar bovenop nog eens snacken is natuurlijk geen goed idee. Maar wanneer je 80 of 90% van de tijd gezond eet en dus juist heel bewust bezig bent met je gezondheid is af en toe snacken wel een goed idee.

About The Author

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

18 − 17 =

Close