Top Menu
brood

Het Voedingscentrum hamert op het eten van veel brood, maar sinds kort horen we steeds meer tegengeluid. Zelfs bakkers zelf geven aan dat brood niet zo gezond is als het voorlichtingsorgaan het doet lijken. Hoe zit dit?

Dit komt hard aan, want we zijn in Nederland van kinds af aan al gewend aan brood. Waarom? Omdat we op school geen warme maaltijd krijgen, in tegenstelling tot de landen om ons heen. Omdat brood goedkoop is, en omdat er geen vet in zit. Vet is slecht voor ons, denken we!

Hoe is het onstaan?
Sinds juni 2013 is brood opnieuw in de spotlights gezet, dit komt vooral door het uitkomen van het boek ‘broodbuik’ van William Davis. Volgens hem is de moderne gentechvariant van Tarwe de bron van o.a. het metabool syndroom, diabetes en snelle veroudering. De oplossing volgens hem: tarwe elimineren uit de voeding. Zover gaan lijkt ons nogal erg rigoureus, maar ook in Nederland was er een brandje.

Nederlandse bakker noemt brood dikmaker
Eerder was er in Nederland zelf al een relletje over brood toen broodbakker Menno het volgende zei;
Brood is niet goed voor ons. Vitamines, vezels en mineralen zitten er nauwelijks in, en dat brood langdurig verzadigt, en ons daardoor slank houdt, is een misverstand: brood maakt juist snel weer hongerig.

Geen vitamines en mineralen? Nee, helaas wordt volkorenbrood in Nederland vaak te snel gemaakt waardoor het van nature aanwezige fytinezuur niet wordt afgebroken. Dat gebeurt alleen tijdens een lang rijsproces. Fytinezuur belemmert de opname van mineralen als ijzer, zink en calcium door ons lichaam. En vitaminen? In volkorenbrood zitten alleen een paar B vitaminen. Een volkorenboterham bevat slechts 2 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B1.

Het standpunt van het Voedingscentrum
Brood is in Nederland de belangrijkste koolhydraten- en vezelbron en heeft daarom een prominente plaats in de Schijf van Vijf. Dit model is de vertaling van de aanbevelingen van de Gezondheidsraad voor een gezonde voeding. In die vertaalslag houden we sterk rekening met de voorkeuren van het gemiddelde Nederlandse publiek.

Je lichaam heeft energie en bouwstoffen uit de voeding nodig. Een van de richtlijnen is om 40-70 procent van de energie uit koolhydraten (brood, peulvruchten, groente en fruit en (magere) melkproducten) te halen. Ook geldt het advies om per dag 30-40 gram vezels te eten. In de praktijk betekent dit, volgens het voedingscentrum, dat volwassenen dagelijks 6-7 sneden volkorenbrood moeten eten.

Voedingscentrum adviseert niet onafhankelijk?

Het Voedingscentrum geeft aan de voorkeuren van het Nederlandse publiek te volgen. Wij vinden dit iets wat vreemd voor een adviescentrum? Van het Voedingscentrum mogen we verwachten dat ze, onafhankelijk van onze voorkeuren, eerlijk vertellen wat we moeten doen om zo gezond mogelijk te leven. ( Ondertussen wordt ons wel steeds duidelijker waarom de adviezen van wereldwijde gezondheidscentra zo van elkaar verschillen).

Onze conclusie
Brood heeft inderdaad een even hoge index als suiker. Volkorenbrood heeft een lagere glycemische index. Maar gekookte aardappelen hebben ook een hoge glycemische index en chocolade, cola en slagroomtaart juist een lage. Hierop kunnen we dus geen advies baseren.

Volkoren brood ( let op; donker brood is niet persé volkoren brood! ) wordt gemaakt van de hele tarwekorrel, en bevat vooral veel vezels die belangrijk zijn voor de stoelgang. Volkoren brood is volgens ons een goede bron van koolhydraten.

MAAR er is wel degelijk verschil tussen het volkoren brood uit de supermarkt en dat van een goede bakker. Volkorengranen zijn van oorsprong heel goed voor ons. Volkorenbrood zou dit ook moeten zijn, helaas zijn die tijden verandert. Brood werd vroeger op een ambachtelijke manier gebakken, een proces dat veel tijd in beslag nam ( bijna een week ). Dit gaf het natuurlijke enzymproces voldoende de tijd om de fytaten af te laten breken. Je raadt het al, tegenwoordig wordt brood veel sneller geproduceerd. Je ziet dit onder andere aan de lange ingrediëntenlijsten.

Een goede bakker heeft geen broodverbeteraars nodig!

Op zoek naar een goede bakker? 
– Loop eens binnen bij de Biologische winkel bij je in de buurt en vraag het na.
– Woon je in de buurt van Amsterdam, kijk dan eens bij bBrood.
– Lekker makkelijk? Bestel dan online een zuurdesembrood bij de bovengenoemde Menno.

Eens iets anders eten?
– Probeer zuurdesembrood; zuurdesem breekt fyaten af en heeft een veel langer rijsproces dan ander brood. ( let wel; ga weer op zoek naar een goede bakker ) ;
– Probeer brood van gekiemde granen, dit is in de betere natuurwinkels te krijgen;
– Doe-het-zelf; je kan dan mooi de eigen ingrediënten en rijstijd bepalen;
– Eet eens speltbrood; dit bevat bijna 40% minder fytaten dan volkorenbrood;
– Vervang je brood bij de lunch door een gezonde salade, zilvervliesrijst of quinoa.

Ga je nu je brood aan de eendjes geven?

About The Author

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

negen − 8 =

Close